Eindelijk zo ver!

19 november 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Beste familie & vrienden,

Na maanden voorbereiding ging onze onze wekker vrijdag 14 november om 3u30 af en waren we, ondanks onze kleine oogjes, klaar om aan het avontuur te beginnen. Na 15 uur vliegen, waarvan 12 met een 2 jaar oude afstammeling van de duivel (12 uur lang roepen achter je vader en je moeder, terwijl ze vlak naast je zitten, dat moet een record zijn) kwamen we aan op de luchthaven van Buenos Aires. Moe, maar zeer tevreden werden we lichtjes afgezet (letterlijk en figuurlijk) door een taxichauffeur voor de deur van onze hostel, waar onze gastheer (Alessandro, Italiaan) en gastvrouw (Helena, Russische) ons stonden op te wachten. Alessandro bleek een spraakwaterval te zijn, maar na de lange vlucht waren we toe aan ons bed.

Buenos Aires heeft geen echt stadcentrum zoals wij het kennen in België, maar bestaat uit verschillende wijken, allemaal met een verschillend karakter (vergelijkbaar met bijvoorbeeld Lissabon of Barcelona). We besloten ze dus een voor een te bezichtigen, te beginnen met Palermo in het Noorden. Enthousiast zoals alle reizigers op hun eerste dag, besloten we alles te voet te doen; dit hadden we beter niet gedaan, aangezien we een dikke 15km hebben gewandeld, en we de dag eindigden met blaren op onze voeten (een metroticketje kost €0,50 by the way ...). Palermo is de coole uitgangsbuurt waar, behalve cafés, clubs en ... cafés, eigenlijk niets speciaals te zien is. Na de locale cerveza uitgeprobeerd te hebben (Stella Artois kan je hier overal kopen, maar we opteren toch voor het lokale Quilmes, niet slecht) hebben we hier heel lekker en goedkoop gegeten (zie foto met bife de chorizo), in een restaurant dat enkel locals aantrekt (= het eten is belangrijker dan de gezelligheid, amen!). Over het algemeen is BA nog vrij duur (eten valt mee, maar drinken kan, afhankelijk van bar tot bar, vrij prijzig zijn). We zijn ook het cementerio de Recoleta (de wijk grenzend aan Palermo) gaan bezichtigen, waar Evita Perón begraven ligt (om haar te vinden moet je gewoon de massa volgen; dat haar man, de bekendste Argentijnse president, naast haar ligt, is van ondergeschikt belang voor het volk).

De volgende ochtend hebben we in onze hostel Remy en Aurélien ontmoet, 2 Franse backpackers uit Toulouse, waarmee we naar San Telmo zijn gegaan, het heel pittoreske marktje dat op zondag bruist van het leven, met overal BBQ's, kraampjes waar van alles en nog wat verkocht wordt, tango-optredens, en heel veel volk. 's Avonds hebben we in onze hostel wederom nieuwe amigos gemaakt: 2 Chilenen, Oscar en Patricio. Met hen zijn we de volgende dag La Boca gaan bezoeken, het armste (en gevaarlijkste) deel van BA. La Boca heeft een microcentrum van een straat of 2 à 3 (gezellig maar ietwat kunstmatig) met heel toffe gekleurde gebouwen, en van de rest blijf je best weg. Wij wilden toch graag naar het stadion van Boca Juniors, een van de bekendste voetbalploegen van Argentinië, dit lichtjes tegen de zin van Patricio, die liever in de toeristische buurt bleef. Maar bleek dat we ons geen zorgen moesten maken, geen narigheid tegengekomen. 's Avonds hebben we een kleine roofparty gehouden met de Fransmannen en de Chilenen, wat bij momenten tot een communication breakdown leidde, want Aurelien spreekt enkel Frans, en Patricio enkel Spaans, dus Julie en ik moesten vaak vertalen van Engels naar Frans, van Spaans naar Frans, van Frans naar Engels etc.

GIsteren zijn we met Patricio en Oscar naar Puerto Madero gegaan, de opkomende trendy wijk aan het water, waar het gezellig wandelen is maar waar eigenlijk niets te zien is. 's Avonds heeft onze gastheer Alessandro, ons alle 6 met de auto (met 6 personen op de achterbank, South American-style) naar La Catedral gebracht, een oude loods die is omgebouwd tot een underground tangoclub.  Echt een van de tofste clubs die we ooit gezien hebben, heel gezellig, lekker donker, en heel goedkoop om te eten en te drinken. Hier konden we tangolessen volgen, waar we toch maar voor gepast hebben, aangezien tango toch niet onze dans is denken we ... Tango is de nationale dans hier, je vindt overal in BA tangoshows, wat heel gezellig is voor even, maar zoals in La Catedral wordt de tangomuziek na een uur of 3 toch ietwat saai.

Vandaag is onze laatste volledige dag in BA, en heeft het heel de voormiddag heel hard geregend. De voorbije dagen waren zeer warm (temperaturen van 30 graden en meer), dus een beetje verkoeling kan geen kwaad. We trekken zo meteen voor de laatste keer de stad in, en morgen maken we ons op voor een busrit van 19u (jawel, 19u) naar Iguazu Falls. Maar hierover meer in ons volgende verslag!

Voor degenen die denken "Ik hoop niet dat die verslagen elke keer zo uitgebreid gaan zijn, want dan stop ik al direct met die 2 te volgen", maak u geen zorgen, mijn typenthousiasme zal zeker afnemen!

Zonnige (hoewel momenteel overtrokken) groeten uit Buenos Aires en hasta luego!

J&J

PS: De foto's staan in omgekeerde volgorde, dus de eerste foto's die je ziet zijn de meest recente; je kan dus best bij de laatste foto beginnen kijken en met terugwerkende kracht alles bekijken.

We gaan proberen dit volgende keer op te lossen, maar computers zijn nu eenmaal niet onze beste vriend ...

1. Eva:
    19 november 2014
    Waauuw, klinkt allemaal fantastisch! Die club ziet er inderdaad zalig uit, jammer dat jullie zelf de tango niet hebben geprobeerd :)
    Geniet ervan daar en wij genieten hier van op een afstand mee met jullie via deze weg. Van mij mag het typenthousiasme blijven! besitos x x x
  2. Aerts Jan:
    19 november 2014
    We zien dat jullie zich goed amuseren met jullie vrienden en eveneens ook dat jullie al mooie dingen hebben gezien. Het doet ons goed te zien dat jullie een mooie reis beleven in 'goede' omstandigheden.
    We wensen jullie morgen een aangename busreis. Goed voor de voetjes. Na de veel stapkilometers kunnen ze dan eens 19 uren rusten. Voor ons moet de tekst van uw reisverslag alleszins niet worden ingekort. Op naar het volgende avontuur, met weer nieuwe vrienden.
    Kussen aan jullie beiden. Ma & pa
  3. Tante Carla:
    19 november 2014
    Het duistere weer hier doet ons verlangen naar warme, gezellige oorden zoals daar bij jullie!!

Goed dat wij Belgen wat talen kunnen...

Ook van ons mag je heel enthousiast verlagen doorzenden, we zullen ze zeker lezen! Met veel interesse.

Succes daar! En geniet van de Iguazu Falls en omgeving.
    We gaan direct ook naar kijken...op Google.

Groet
  4. Aerts Jan:
    Hallo Jonas en Julie
    Bij La Bombanero en Puerto Madera (Calatrava) had ik wel willen bij zijn.
    Maar toch is het fijn van te lezen dat het naar jullie zin is daar.
    Groeten. P&M
  5. Wens:
    20 november 2014
    Van mij mag het typenthousiasme ook blijven hoor!! Geniet er nog van maar dat ziet er geen probleem uit als ik het zo lees:-D xxx
  6. Patrick DC:
    21 november 2014
    Hallo... Valt me toch wat wel tegen hoor ! amper 15 km lopen en al blaren ! ik weet al wat ik in de volgende xhoffraix mag voorzien ! Fijne reis nog !
  7. Maarten:
    21 november 2014
    Nice story, bro! Ik zie dat ons vader een goede opvolger heeft voor zijn reisverslagen.
    Als ge aan Iguazu staat denk dan even aan Moonraker. Al denk ik dat je daar altijd wel aan denkt... :-)
    Geniet er nog van! BMG
  8. Sofie:
    21 november 2014
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen, hopelijk is de busreis ondertussen meegevallen en hebben jullie de watervallen al kunnen bewonderen (ze zien er alvast magnifiek uit op Google). Geniet van jullie unieke 6 maanden!
  9. Papa:
    23 november 2014
    Julie&Jonas,
    we hebben net de foto's bekeken van de watervallen,prachtig zeg,jullie maken wel de reis van je leven,die wijn mag je meebrengen haha,zo goedkoop,mr dat hadden we al vermoed toen je hier samen met ons was hè,en nog veel dikke biefstukken gegeten?en het tentje,lukt da een beetje?
    grtjs ook van mama en Filip,
  10. Louise van Cauwenbergh:
    28 november 2014
    Dag Jonas en Julie! Wat een ongelooflijk geweldige foto's! Het ziet er zalig uit (zeker vanuit de zetel met 'thuis' op de buis en 1 graden Celsius buiten). Ik ben in het bijzonder fan van de coaties, maar ook van de natuurpracht, de armadillo (zeer recent nog een quizvraag op de slimste mens) en Cordoba! Jullie zien er trouwens allebei stralend uit, echt leuk om te zien. Geniet en o ja, geniet! xxx
  11. Fabian:
    14 december 2014
    Communication breakdown, ja. Maar niet op jullie blog hoor. Zalig om te lezen. Was ik er maar bij. Blij dat jullie veilig uit La Boca zijn teruggekeerd. Bon, ik ga nu dromen van bife de chorizo!